Välj en sida

Modelljärnväg har varit en del av min uppväxt, men vad jag minns har den här nostalgibanan aldrig riktigt intresserat mig.

Inte förrän jag har blivit äldre och blivit mer och mer intresserad av berättelser har den här modelljärnvägen lyckats fånga mitt intresse mer än bara en stund. När jag gjorde den här filmen har jag förmodligen ägnat mer tid åt den här modellen än vad jag gjort under hela mitt liv. Och det trots att den var precis utanför mitt tonårsrum. Det är inte banan i sig som intresserat mig nu heller utan känslorna och tankarna bakom skapandet.

Intervju

Det var ganska länge sedan som jag gjorde själva intervjun. Det var det absolut första som jag gjorde. Jag spelade in intervjun på min Canon C100 och ljudsatte intervjun på ett sätt som jag tycker blev ganska bra. Men i slutänden så valde jag att bara använda mig av rösten från intervjun och inte bilden. Jag tycker det blev en mer intressant berättelse på det sättet. Jag gjorde intervjun med en Røde Mikrofon NTG1 som jag monterade på ett mikrofonstativ. Jag har en mygga som jag skulle kunnat använda men jag gillar ljudet bättre i NTG1:an.

Att filma med makro

Den här modelljärnvägen är skapad i en av de absolut minsta skalorna. Det gör att allt är extremt smått och då är det läge för en makrolins. Det är väldig pilligt att filma i makro och bara för att det är nära och skarpt behöver det inte betyda att det blir snyggt. Det tog ett tag innan jag fick en känsla för när det var läge att plocka fram makrolinsen. Mycket av materialet är faktiskt filmat med min 24-105 lins som har en så kort närgräns att det klassas som makro, men jag kommer inte lika nära det jag filmar. En aspekt som jag också ville ta hänsyn till var att om jag filmade för nära så syntes alla skavanker på modellerna för tydligt. Järnvägen upplevs bäst som vi ser den med blotta ögat och inte så mycket närmre.

After Effects

Jag har insett att det är bra att kunna jobba i After Effects (AE) och många gånger har jag satt mig ner för att förstå programmet. När jag producerade den här filmen ville jag göra det mesta av grafiken i AE. De animerade stillbilderna och även texten på ”endast personal-skylten” är skapat i AE och även min egen animerade logga i början. Efter den här filmen känner jag att jag kan de första grunderna i AE och jag ser fram emot att lära mig ännu mer. Men fortfarande finns min största bromskloss kvar, nämligen att jag kan göra det mesta som jag vill i Motion 5, Apples egna program som jag kan bättre. Där skapade jag grafiken med lokens och vagnarnas modellbeteckning.

Animerade bilder

Att få gamla bilder att bli lite spännande har alltid varit en utmaning för mig. Jag har länge velat animera bilder i olika lager. Första gången som jag såg den effekten var när jag såg den virala filmen Kony 2012. För att förstå hur det här fungerar har jag tittat på flera tutorials. Effekten brukar kallas något i stil med att animera 2D bilder till 3D. Jag använder Lyndas tutorials mycket men det finns många på Youtube som är gratis. Det tog lång tid för mig att förstå vilka lager som jag behövde på ångloksbilden för att det skulle bli en fin 3D-animering, men till slut blev jag hyfsat nöjd.

De olika lagren

N

Himlen (en timelapse)

N

Bakgrund bortanför rälsen

N

Tåget

N

Elstolparna

N

Förgrund framför rälsen

N

Träd framför loket

N

Dammpartiklar

UTRUSTNINGSLISTAN

Kamera
  • Canon C100Canon ef 24-105mm f/4l is usm
  • Canon ef 50mm f/1.4 usm
  • Canon ef 10-22mm f/3.5-4.5 usm
  • Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro
Ljud
  • Røde Mikrofon NTG1
  • Färdigmixat miljöljud från CD som hör till modelljärnväge
Övrigt
  • Manfrotto 055XP0B med 501 videohuvud
  • Kessler pocket dolly
  • Manfrotto MKC3-H01
  • Akurat kameralampa LED LL2120hp3
Program
  • Adobe Premiere CC
  • Adobe After Effects CC
  • Adobe Audition CC
  • Adobe Photoshop CC
  • Motion 5